Våga leka med maten!

Kategori >> Matigt
2010-09-09 @ 22:38:15


Ni som har eget boende och därmed eget ansvar för att ni ska få i er näring vet säkert hur omsändigt det är att laga mat. Det ska vara gott, det ska helst vara mer avancerat än nudlar, det bör ju faktiskt vara nyttigt och helst ska det gå på ungefär 45 sekunder. I någon sväng insåg jag tjusningen i att laga mat, (förmodligen inspirerad av min pappa som lagar supergoda vegetariska grytor, geggor och gratänger haha) och nuförtiden är jag faktiskt ganska duktig på det där med matlagning.

Det började med att jag lagade efter andras recept (oftast pappsens) och sen blev det mer och mer experimentering. Vissa verkar inte alls ha koll på hur man gör det där med matlagning, vad som passar med vad och hur man gör i allmänhet. Min grund för i stort sett alla rätter är lök, slänger man i lök i vad man än gör så blir det kanon haha. Gärna lite paprika på det, olivolja, peppar, oregano och basilika. Sen är det mest att hälla i lite av varje faktiskt. Speciellt i grytor av olika slag.

Idag var en sån där "jag har mat hemma, men inget som räcker till en komplett rätt"-dag, så jag gjorde en ny rätt. Blandade ner allt möjligt, stekte kycklingfilé, lök, paprika och purjo som åkte ner i en halvliter vatten med buljongtärningar och färska basilikablad. Lite majs, lite wok-grönsaker, en skvätt whiskey, creme fraiche och lite ditt och datt och sen var det klart. Serverat med bulgur. Nyttigt, och supergott! Våga lek runt med maten, våga testa och blanda saker. Sålänge det inte bränns och man inte kryddar för mycket blir det oftast inte så illa :)



bloglovin
Related Posts with Thumbnails
Postat av: jennifer

Åh blir ju jätte hungrig :o

2010-09-10 @ 10:50:29
URL: http://jenniferisabelle.blogg.se/
Postat av: fia

leker jättemycket med maten.

2010-09-10 @ 13:11:07
Postat av: G2 / Gosia

Sjukt snygg blogg måste jag säga :)!

2010-09-10 @ 13:50:10
URL: http://gosias.blogg.se/



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Visas bäst i: Mozilla Firefox
& designen har JAG gjort.
Intresserad av ny design?

Jag gör tyvärr inte beställningsdesigner just nu.
Välkommen tillbaka senare :)

bloglovin
RSS 2.0