Saltå Kvarn.

Kategori >> Matigt
2010-02-07 @ 20:56:35


Vi har fått en superfin kokbok av Pappa och Sofia. Alla recept är lite småkrångliga med ingredienser man aldrig har hemma men den är så fin och recepten är nyttiga och bra.
Häromdagen testade vi att göra dinkel&quinoabiffar med fetaostcréme och det var verkligen något helt annat än det som brukar tillagas i vårt kök. Gott var det, fast dumt val av tillbehör (ris) då allt fick en så grynig konsistens. Ska göra med potatis nästa gång.


Eftersom att det finns en hel massa brödrecept i den fina boken kände jag starkt för att testa något av dem, problemet var väl bara att man måste fixa sig ett litet surdegsmonster först. En degig liten varelse som bor i en burk, skapad av rågmjöl, vatten och rivet äpple och som ska matas en gång i veckan och som kan leva i flera år. En matsked ur denna burk tillsätter man sedan i sina brödbak och vips så jäser det helt utan jäst!


Surdegsmonstret har precis blivit vuxet och igår var det dags att börja baka.

Barsjabröd blev det och ja, vi började med det klockan 2 inatt och nu, sådär 18 timmar senare är det färdigt! Mycket jästid, typiskt surdegsbrödigt men oj så gott det blev. :)





bloglovin
Related Posts with Thumbnails
Postat av: fia

jag skulle kunna leva på enbart fetaostkräm - nästan. brödet ser ju helt galet gott ut. mumsigt värre!

2010-02-08 @ 13:52:24



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Visas bäst i: Mozilla Firefox
& designen har JAG gjort.
Intresserad av ny design?

Jag gör tyvärr inte beställningsdesigner just nu.
Välkommen tillbaka senare :)

bloglovin
RSS 2.0