Uppdatering.

Kategori >> Matigt
2010-02-05 @ 20:45:11


Jag har blivit smått besatt av att baka muffins. När vi var i Skåne senast blev behovet efter en muffinsplåt galet stort och jag jagade med mig Jacob för att finkamma alla öppna mataffärer. Jag hittade en och där var lyckan gjord, äntligen kan jag baka muffins som är fina!

Faktumet att jag är så förtjust i muffinsbak ledde till att jag erbjöd mig att baka till min projektgrupp i skolan och vi spikade denna fredag för mysigt muffinsfika. Så igår skulle jag baka mina fina chokladmuffins men till min stora besvikelse och förfäran blev dom denna gång inte goda alls! (Jag har ett så hårt liv haha)
Efter en kväll av sorg över detta bestämde jag mig på morgonen innan skolan att leta upp ett annat recept och baka nya.

6 portioner
Stora formar, 6 st/plåt

2 ägg
2 dl socker
50 g smör eller margarin
1 dl mjölk eller vatten
3 dl vetemjöl
1 1/2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker

Vispa ägg och socker pösigt i en bunke. Smält smöret, häll i mjölk eller vatten och koka upp. Rör ner den heta vätskan i äggsmeten. Blanda mjöl, bakpulver och vaniljsocker. Häll ned i bunken. Rör smeten slät, men så lite som möjligt. Låt den försiktigt rinna ned i den smorda och bröade formen/muffinsblecket. Grädda i ca 210°C i 18-20 min.

(recept från dagensmuffins.se)

--

Slutresultatet blev inget som gårdagens muffins, som var mjöliga, hårda och kompakta och slutet gott allting gott hah.

Förövrigt har vi nu bott in oss i vår fina 3a och allt är perfekt.
Det är nytapetserat och snyggt och jag lagar mat flera gånger i veckan, är världens tråkigaste 20åring och har inte festat på flera månader. Jag känner mig som en liten hemmafru och går runt och fixar&donar hela dagarna, samlar på fina burkar att lägga torrvaror i och resten av tiden spenderas med att animera till spelprojektet och gosa i soffan med Jacob.

Det får gärna vara såhär för alltid.


bloglovin
Related Posts with Thumbnails
Postat av: fia

wohoo! fina bloggen. bästa färgerna. mumsiga muffinsbilden. heja!

2010-02-05 @ 23:12:54



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Visas bäst i: Mozilla Firefox
& designen har JAG gjort.
Intresserad av ny design?

Jag gör tyvärr inte beställningsdesigner just nu.
Välkommen tillbaka senare :)

bloglovin
RSS 2.0