How to: Make a pattern.

Kategori >> Design - Tips
2010-08-09 @ 15:46:36


Jag tänkte tipsa om ett relativt enkelt sätt att göra egna mönster i photoshop på! Hemligheten heter "offset". Det "offset" faktiskt gör är att: använder man det rätt kommer man inte få några skarvar i mönstret!


Först och främst, börja med att göra en ny fil med en storlek som du enkelt kommer ihåg, jag valde 500 x 500 px.


1. Rita en (eller placera en redan existerande) bild i mitten av arket. Tänk på att göra den ganska stor, annars blir det myycket jobb mot slutet.

När du är färdig med den bilden ska du trycka på Filter >> Other >> Offset och då kommer denna rutan upp:

Nu ska du ta hälften av bildstorleken på både Horizontal och Vertical, i mitt fall 250px på båda. Sen trycker du okej.


2. Bilden som först var i mitten kommer att ha delat upp sig i fyra delar och lagt sig i hörnen. Nu ritar du en ny bild i mitten. När den är klar KOM IHÅG ATT GÖRA ALLT TILL ETT LAGER och sen gör du om Offset, fast med denna gången ska du ha värdet: 0 på Horizontal och fortfarande hälften på Vertical (i mitt fall 250px).

3. Nu får du ytterligare en ny mitten, där du ritar en till bild. Gör om Offset och ha nu ex. 250px på BÅDE Horizontal och Vertical igen.

 

4. Rita ut den sista mittenbilden och nu är det dags att fylla ut tomrummen.

5. Jag valde att kopiera de andra blommorna och lägga ut dem lite här och var för att täcka upp all bakgrund. Gör en offset till så att du verkligen får med allt. Tänk på att BARA lägga bilderna innanför kanterna, annars blir det fel. ANVÄND OFFSET ISTÄLLET.

 

 

Sen är det mer eller mindre klart. Förminska om du vill ha mönstret mindre och sen trycker du på Edit >> Define Pattern... - tryck OK, och sen har du ett eget mönster!


(Du hittar det genom att trycka på färgburken och ändra från "Foreground" till "Pattern" i menyn som dyker upp i överkant, sen är det bara att leta upp mönstret i rutan bredvid!)






bloglovin
Related Posts with Thumbnails
Postat av: Sofia

coolt, jag har funderat hur man gör såna bakgrunder :)

2010-08-09 @ 16:52:36
URL: http://noalik.blogg.se/
Postat av: EBBA

Tack för tipset :) Väldigt fin blogg du har också!

Nästa: Bloglovin

2010-08-09 @ 17:42:50
URL: http://ebbahs.webblogg.se/
Postat av: marie 'makeupartist

Super fin design :) Lär ska kika in här mer :D

2010-08-09 @ 21:05:01
URL: http://pixelmakeup.blogg.se/
Postat av: Sandra

Aha, så det är så det funkar. Då slipper jag fundera på det, haha. Måste testas :)

2010-08-11 @ 23:54:37
URL: http://downpour.webblogg.se/
Postat av: Sandra

Ja verkligen, nu när den gåtan är löst kan jag sova gott om nätterna! Haha jaha, jo det måste ju bli lite lättare. x]]

2010-08-12 @ 15:20:33
URL: http://downpour.webblogg.se/



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Visas bäst i: Mozilla Firefox
& designen har JAG gjort.
Intresserad av ny design?

Jag gör tyvärr inte beställningsdesigner just nu.
Välkommen tillbaka senare :)

bloglovin
RSS 2.0